Picnic-klant is meest tevreden

Noorderlingen die online boodschappen doen zijn overwegend tevreden over de supermarkten waar ze hun bestelling doen. Picnic krijgt het hoogste rapportcijfer: 8,3.

Dat blijkt uit een representatieve enquête van bureau Enigma Research onder leden van het RegioNoordPanel en lezers van Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant, die thuis voor de dagelijkse boodschappen zorgen. Het bedrijf dat uitsluitend aan huis bezorgt wordt gevolgd door de onlinewinkels van Albert Heijn (8,1), Poiesz (8,0), Jumbo (7,9) en Plus (7,8). Picnic dankt zijn score door de hoge waardering van zijn klanten voor de kwaliteit van de bezorgservice, (het ontbreken van) de bezorgkosten, de bezorgtijd en de gebruiksvriendelijkheid van de website, c.q. de app. Op dat laatste punt soort Albert Heijn even hoog. De grootgrutter krijgt de hoogste waardering voor zijn assortiment.
 
Ten opzichte van zijn grootste concurrenten Albert Heijn en Jumbo krijgt Picnic op nagenoeg alle punten een hogere waardering. Alleen over de omvang van het assortiment zijn de klanten van Albert Heijn tevredener. Van de respondenten waren in het afgelopen jaar de meeste klant van Jumbo (44 procent), respectievelijke 32 en 26 procent bestelden bij Picnic en Albert Heijn. Zij zijn hun leverancier niet altijd trouw. Van hen wisselde 11 procent in 2023 van online supermarkt.
 
Enigma Research onderzocht ook de waardering voor de online supermarkten van Spar, Ekoplaza en Coop, alsmede die van lokale leveranciers. De klanten van deze bedrijven waren echter onder de ruim 3600 geënquêteerden onvoldoende vertegenwoordigd voor een representatieve beoordeling. Vermeldenswaardig is desondanks het hoge rapportcijfer dat de lokale leveranciers gemiddeld krijgen, een 8,7. Zij worden vooral hoger dan de supermarkten gewaardeerd vanwege de kwaliteit van de versproducten en de correctheid van de bestelling.
 
Van de ondervraagden doet 46 procent weleens online boodschappen. Onder hen zijn de consumenten in de leeftijdscategorie tot 50 jaar het meest vertegenwoordigd. Ongeveer 25 procent van hen doet wekelijks boodschappen achter het toetsenbord. De frequentie waarmee ondervraagden een online bestelling doen varieert van een maal per week (18 procent) tot minder dan eens per maand (15 procent). De voornaamste reden voor het online shoppen: het gemak (59 procent). Niet hoeven te sjouwen, is de beweegreden van 46 procent van de respondenten. Voor 24 procent geeft het thuis bestellen ‘rust in de hectiek’. Van degenen die online winkelen haalt overigens 8 procent zelf de bestelde boodschappen op, 12 procent doet dat af en toe.
 
54 procent doet alleen boodschappen in de ‘stenen’ supermarkt. Uit gewoonte’, zegt 57 procent van deze groep. 54 procent wil zelf zijn verse producten uitkiezen, terwijl 42 procent een bezoek aan de supermarkt ‘leuk’ vindt. 21 procent doet geen boodschappen online om bezorgkosten te besparen. Van de supermarktbezoekers zegt 77 procent nooit te overwegen online boodschappen te bestellen, 20 procent zegt dat ‘soms’ te doen. Vooral ouderen mijden het internet bij het boodschappen doen. In de leeftijdscategorieën vanaf 60 gaat dat om 73 procent. Van de geënquêteerden in de categorie 50 tot 59 jaar houdt 55 procent het bij de stenen supermarkt, in de jongere leeftijdsgroepen ook nog altijd ruim 40 procent. Ook de consumenten die normaliter online bestellen, komen nog weleens in de supermarkt. Daarvoor is doorgaans een bijzondere reden: iets vergeten te bestellen (60 procent), onverwacht bezoek (44 procent) of zin hebben in een andere maaltijd dan gepland (38 procent).
 
Bron: Dagblad van het Noorden
Gepubliceerd: 28-12-2023