De stekkerauto is niet alleen meer een leuke arbeidsvoorwaarde voor de zakelijke leaserijder. De particulier heeft de elektrische auto inmiddels ook omarmd, hoewel het nog vooral rijke mannen zijn die elektrisch rijden.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat voor het eerst onderzoek heeft gedaan naar de elektrische autorijder. Begin 2023 reden er ruim 511.000 stekkerauto’s rond in Nederland. Het gaat hier om zowel volledig elektrische als plug-in hybride personenauto’s.
Nog steeds is een meerderheid (54 procent) van de elektrische auto’s in handen van zakelijke rijders. Dat is 2,6 keer zoveel als in 2019. Particulieren zijn echter wel met een sterke inhaalslag bezig. Ruim 236.000 stekkerauto’s waren begin dit jaar in handen van een particulier, 7,3 keer zoveel als in 2019.
„Dat de particulier de elektrische auto heeft omarmd, is misschien nog iets te veel gezegd”, aldus CBS-onderzoeker Marjolein Jaarsma. „Daarvoor is het aandeel stekkerauto’s in het totale autobezit eigenlijk nog te laag en is dat aandeel ook nog te veel geconcentreerd bij mannen en de hoge inkomens. Maar een ontluikende liefde is het zeker wel.”
Begin 2021 bezat 47,4 procent van de Nederlanders van achttien jaar of ouder een auto. Van deze autobezitters had 1,4 procent een stekkerauto. Opvallend daarbij is dat ruim driekwart van de stekkerauto’s op naam staat van een man, terwijl van alle personenauto’s 60 procent in bezit is van een man. „Vrouwen adopteren minder makkelijk nieuwe technologieën dan mannen”, zegt Jaarsma.
De elektrische auto is ook nog niet ingeburgerd bij alle inkomens. Van de kwart laagste inkomens had vier op de tien huishoudens een auto, waarvan 0,6 procent aan de stekker zat. Bij de kwart hoogste inkomensgroepen is het autobezit met 85,1 procent fors hoger en is het aandeel elektrische auto’s 3,5 procent.
Het stekkerautobezit is in de rijke Gelderse gemeente Rozendaal het hoogst. Bijna 6 procent van de auto’s heeft daar een stekker. In Heerlen waar relatief veel lage inkomens wonen, zijn de minste huishoudens met een stekkerauto. Het aandeel ligt in de Limburgse gemeente op 0,7 procent.
Het CBS acht de kans wel groot dat ook onder lagere inkomens de elektrische auto gewoon gaat worden. Jaarsma: „Elektrische auto’s waren tot op heden ook duur en het zijn ook vooral de duurdere modellen die een stekker hadden. Maar nu zien we dat er steeds meer nieuwe goedkopere elektrische auto’s op de markt komen. Zeker nu er ook steeds meer goede betaalbare stekkerauto’s uit China op de Nederlandse markt komen. Afhankelijk van de wegenbelasting en de subsidies, denk ik dat de lage inkomens ook elektrisch gaan rijden.”
Bron: Friesch Dagblad
Gepubliceerd: 25-11-2023